vranovské novinky spektrum týždenník okresu vranov nad topľouČlánky / Ako sa nestať obeťou neserióznych poisťovacích praktík

Životné poistky sú súčasťou finančného hospodárenia takmer každej slovenskej rodiny. Existuje toľko poisťovní a finančných produktov, že niekedy má bežný človek veľký problém zorientovať sa v nich. Potom sa môže dostať do situácie, keď naletí poisťovaciemu agentovi, ktorého oveľa viac ako spokojnosť klienta zaujíma výška vlastnej provízie. Oslovili sme renomovaného poisťovacieho agenta, ktorý vo svojom fachu pôsobí už niekoľko desaťročí, aby nám vysvetlil, ako podobným situáciám predchádzať.

„Samozrejme, že človek na prvý pohľad nerozozná korektného poisťovacieho agenta od neseriózneho. Prvý rozhovor však už napovie dosť veľa. Pokiaľ vám zástupca poisťovne napríklad za každú cenu núka investičné poistenie, hoci oňho nemáte najmenší záujem, je tam veľký predpoklad, že mu nejde o klienta. Pointa investičného poistenia je v tom, že je dlhodobé, nie je časovo ohraničené, nie je tam konkrétna doba poistenia, alebo je taká dlhá, že časovo presahuje aj predpokladanú dĺžku ľudského života. Aby som vysvetlil – investičné poistenie nie je zlý produkt, ale je určené len pre finančne zdatných ľudí, ktorí sa vyznajú v investovaní, vedia sa orientovať na burze, vedia obchodovať s akciami, nie pre takých, ktorí nemajú o finančníctve ani šajnu. A povedzme si úprimne, že tých je drvivá väčšina. Človek, ktorý sa chce poistiť, má väčšinou konkrétnu predstavu, akú sumu chce do poistenia investovať aj na akú dobu chce poistku uzatvoriť. Pokiaľ povie svoju predstavu, poisťovací agent by sa mu mal snažiť vyhovieť, resp. navrhnúť ešte výhodnejšie riešenia, ale prispôsobené požiadavkám klienta. Pokiaľ na vás začne tlačiť, aby ste uzatvorili poistku, ktorá sa úplne rozchádza s vašimi predstavami, je tam veľký predpoklad, že mu nejde o vás,“ upozorňuje. Pre každú vekovú skupinu je výhodný iný produkt. „Najprv si treba vysvetliť rozdiel medzi poisťovňou a sporiteľňou. V poisťovni si človek kupuje riziko, v sporiteľni úrok. Do sporiteľne človek ukladá peniažky, aby mu narástol úrok. U nás si kupuje riziko pre prípad nejakej nepredvídanej udalosti,“ porovnal poisťovák a vysvetlil, aké produkty sú najvhodnejšie pre konkrétnu vekovú skupinu. Rodičia zvyknú svoje deti poisťovať krátko po narodení. Najžiadanejšie sú poistenia až do dospelosti. Ide o produkty s poistnou dobou do 25 rokov s určitými podmienkami. Nasporená suma sa dá v prípade potreby vybrať už v osemnástom roku života. „Pre mladého dospelého človeka, ktorý je finančne zdatný a vie sa orientovať vo financiách, pohybovať sa na burze, alebo to poviem inak – nečíta Nový čas, ale Hospodárske noviny, je vhodné práve už spomínané investičné poistenie. Ale pokiaľ sa vo finančníctve nevyzná, nech na tento typ poistenia rovno zabudne a uzatvorí klasickú poistku na dobu určitú s pevnou sumou. My máme doby poistenia od päť do štyridsať rokov. Dlhšie poistné doby sú síce pre klienta o niečo výhodnejšie, ale je na ňom, pre akú dobu poistenia sa rozhodne. Toto však platí iba do určitého veku. Po štyridsiatke je väčšia pravdepodobnosť rôznych zdravotných komplikácií, čo so sebou prináša riziko, že keď človek začne v päťdesiatke trpieť určitými chorobami, ktoré sú nezlučiteľné s poistkou, môže mať problém vôbec sa poistiť. Preto je pre ľudí, ktorým poistka skončí napríklad v štyridsiatke, oveľa výhodnejšie dať sa následne poistiť na tridsať, štyridsať rokov. Treba si uvedomiť, že sporenie nie je hlavným účelom poistiek. Tým je buď zabezpečenie pozostalých, alebo financovanie nepredvídaných udalostí ako choroba, trvalé následky po úraze, invalidita.“ Podľa poisťovacieho agenta je zbytočné, aby takéto dlhodobé poistky uzatvárali mladí ľudia, u ktorých je riziko choroby, invalidity a smrti veľmi nízke. Zo svojej praxe vie, že pre mladých ľudí, ktorí ešte nie sú finančne nezávislí, väčšinou uzatvárajú poistky ich rodičia na dobu desať rokov s tým, aby im po jej uplynutí finančne pomohli. Potom sú už deti väčšinou samostatné a dávajú sa poisťovať samé. Vráťme sa ešte k nekalým praktikám. Poisťovací agent tvrdí, že takéto konanie je nielen bezcharakterné, ale aj veľmi krátkozraké. „Už dlhé roky mám veľkú stálu klientelu a v poisťovníctve chcem pracovať čo najdlhšie. Vidina rýchleho zisku z provízií pochovala nejednu kariéru. Najdôležitejší sú totiž stáli spokojní klienti, ktorí sa na mňa obracajú pravidelne a odporúčajú ma ďalším ľuďom. Akonáhle je dôvera medzi poisťovákom a klientom raz narušená, už nikdy viac sa neobnoví. Navyše, ako sa hovorí, dobrý chýr sa nesie ďaleko, zlý ešte ďalej. Stále tvrdím, že poisťováka nemôže robiť každý. Musí to byť človek nielen profesionálne zdatný, ale musí byť aj korektný, charakterný a mať dobrý prístup k ľuďom.“

Platená reklama

Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Zdieľajte túto stránku na FECEBOOKu Konktujte nás - Rýchla správa Formulár na zadanie inzercie
Stropkovské Spektrum