Spektrum VRANOVSKÉ NOVINKY
Spektrum VRANOVSKÉ NOVINKY

Poctivé premeny 6. časť Výživa 3 – Sme bylinožravce, či mäsožravce?

Správy / Ostatné / Poctivé premeny 6. časť Výživa 3 – Sme bylinožravce, či mäsožravce?

  Poctivé premeny 6. časť Výživa 3 – Sme bylinožravce, či mäsožravce?

Náš tráviaci trakt nie je tráviacim traktom bylinožravca, ani mäsožravca. Sme všežravce. Bez ohľadu na filozofiu, ktorej sme fanúšikmi. Znamená to, že ak jeme mäso, tak budeme menej zdraví ako tí, ktorí mäso nejedia? Nie neznamená, ani zďaleka. Rovnako neznamená automaticky lepšie zdravie ak mäso a živočíšne bielkoviny jete. Toto proste nie je rozhodujúci faktor.
Ak dáme nabok filozofiu (teda ak ste napr. zanieteným ochrancom zvierat, a máte morálne zábrany jesť mäso, alebo ho nejete z náboženských dôvodov), prípadne rôzne zdravotné limity potvrdené lekárom, tak rozhodujúcim faktorom zostane ZDROJ potravy.
A to platí rovnako pre vegetariánov, vegánov, paleo nadšencov a rôzne ďalšie výživové smery.
Chcem jesť mäso a živočíšne bielkoviny?
Pokiaľ ste zástancom okrem konzumácie zeleniny a ovocia aj konzumácie živočíšnej potravy a veríte, že toto je cesta pre vaše zdravie, tak to neznamená, že sa máte prepchávať mäsom, alebo že je úplne jedno z akého zdroja to mäso je. V žiadnom prípade.
Ak má byť tento spôsob výživy pre vás naozaj prospešný, musíte si dobre zvoliť ZDROJ, odkiaľ beriete, či kupujete mäso, alebo vajíčka (ideálne bio chov, kvalitný domáci chov a pod.) a tiež udržať striedmosť a vyváženosť. Potrebujem udržať aj dostatočné množstvo a pestrosť v príjme zeleniny a ovocia, kde rovnako platí dôležitosť výberu vhodného ZDROJA.
Nechcem jesť mäso ani žiadne živočíšne bielkoviny?
V prípade, že ste sa rozhodli pre vegetariánstvo, alebo vegánstvo, či podobné výživové smery z dôvodu osobného presvedčenia, morálnych zábran, či akejkoľvek filozofie, tak nie je o čom diskutovať a nepotrebujete ani oporu vo vedeckých štúdiách. Je to vaša slobodná voľba. Ja ju plne rešpektujem, aj keď mám iný názor. Ani tu však neplatí, že stačí prestať jesť mäso a vybavené. Iba to, že prestanem jesť mäso a budem sa prepchávať zeleninou, ovocím, zemiakmi, ryžou a pod., nie je ani zďaleka zárukou zlepšenia zdravia. Skôr naopak.
To však neznamená, že nemôžem byť vegeteriánom alebo vegánom a zostať pri tom zdravý, bez toho aby mi chýbali niektoré podstatné živiny, nachádzajúce sa v podstatnom množstve práve v živočíšnej strave. Ak už sa teda rozhodnem jesť výlučne rastlinnú stravu, mal by som:
1. NAOZAJ ZODPOVEDNE NAŠTUDOVAŤ tieto formy výživy. Najmä rastlinné zdroje bielkovín, jednotlivých minerálov, vitamínov a pod., aby vám v dennom, či týždennom jedálničku nechýbali.
2. HĽADAŤ ČO NAJKVALITNEJŠIE ZDROJE.
Teda rovnaká priorita, ako u nás, ktorí jeme mäso, či iné živočíšne bielkoviny.
Odporúčania na záver:
1. Či pre mňa bude výživový smer, ktorý som si vybral prospešný viac, menej, alebo vôbec závisí na mojom zdravotnom stave, na mojich cieľoch, na zdroji potravín (zdravý domáci chov, bio chov, zdravé domáce pestovanie zeleniny a ovocia, alebo bio pestovanie) a tiež na mojich vedomostiach o tomto výživovom smere.
2. Jesť čo najmenej priemyselne spracovaných potravín a čo najviac prirodzených potravín z kvalitných zdrojov.
3. Nehádajte sa s ostatnými, že výživový smer, ktorý ste si zvolili je ten najzdravší a najlepší pre všetkých. Dokazujete tým len to, že sa vo výžive orientujete len veľmi povrchne a že jej v skutočnosti nerozumiete.

Michal Lakatoš - SFG1 instructor
Patriot Sport
www.mojosobnytrener.sk
Facebook: Môj osobný tréner

 

Poctivé premeny 6. časť Výživa 3 – Sme bylinožravce, či mäsožravce?

Správy / Ostatné / Poctivé premeny 6. časť Výživa 3 – Sme bylinožravce, či mäsožravce?

  Poctivé premeny 6. časť Výživa 3 – Sme bylinožravce, či mäsožravce?

Náš tráviaci trakt nie je tráviacim traktom bylinožravca, ani mäsožravca. Sme všežravce. Bez ohľadu na filozofiu, ktorej sme fanúšikmi. Znamená to, že ak jeme mäso, tak budeme menej zdraví ako tí, ktorí mäso nejedia? Nie neznamená, ani zďaleka. Rovnako neznamená automaticky lepšie zdravie ak mäso a živočíšne bielkoviny jete. Toto proste nie je rozhodujúci faktor.
Ak dáme nabok filozofiu (teda ak ste napr. zanieteným ochrancom zvierat, a máte morálne zábrany jesť mäso, alebo ho nejete z náboženských dôvodov), prípadne rôzne zdravotné limity potvrdené lekárom, tak rozhodujúcim faktorom zostane ZDROJ potravy.
A to platí rovnako pre vegetariánov, vegánov, paleo nadšencov a rôzne ďalšie výživové smery.
Chcem jesť mäso a živočíšne bielkoviny?
Pokiaľ ste zástancom okrem konzumácie zeleniny a ovocia aj konzumácie živočíšnej potravy a veríte, že toto je cesta pre vaše zdravie, tak to neznamená, že sa máte prepchávať mäsom, alebo že je úplne jedno z akého zdroja to mäso je. V žiadnom prípade.
Ak má byť tento spôsob výživy pre vás naozaj prospešný, musíte si dobre zvoliť ZDROJ, odkiaľ beriete, či kupujete mäso, alebo vajíčka (ideálne bio chov, kvalitný domáci chov a pod.) a tiež udržať striedmosť a vyváženosť. Potrebujem udržať aj dostatočné množstvo a pestrosť v príjme zeleniny a ovocia, kde rovnako platí dôležitosť výberu vhodného ZDROJA.
Nechcem jesť mäso ani žiadne živočíšne bielkoviny?
V prípade, že ste sa rozhodli pre vegetariánstvo, alebo vegánstvo, či podobné výživové smery z dôvodu osobného presvedčenia, morálnych zábran, či akejkoľvek filozofie, tak nie je o čom diskutovať a nepotrebujete ani oporu vo vedeckých štúdiách. Je to vaša slobodná voľba. Ja ju plne rešpektujem, aj keď mám iný názor. Ani tu však neplatí, že stačí prestať jesť mäso a vybavené. Iba to, že prestanem jesť mäso a budem sa prepchávať zeleninou, ovocím, zemiakmi, ryžou a pod., nie je ani zďaleka zárukou zlepšenia zdravia. Skôr naopak.
To však neznamená, že nemôžem byť vegeteriánom alebo vegánom a zostať pri tom zdravý, bez toho aby mi chýbali niektoré podstatné živiny, nachádzajúce sa v podstatnom množstve práve v živočíšnej strave. Ak už sa teda rozhodnem jesť výlučne rastlinnú stravu, mal by som:
1. NAOZAJ ZODPOVEDNE NAŠTUDOVAŤ tieto formy výživy. Najmä rastlinné zdroje bielkovín, jednotlivých minerálov, vitamínov a pod., aby vám v dennom, či týždennom jedálničku nechýbali.
2. HĽADAŤ ČO NAJKVALITNEJŠIE ZDROJE.
Teda rovnaká priorita, ako u nás, ktorí jeme mäso, či iné živočíšne bielkoviny.
Odporúčania na záver:
1. Či pre mňa bude výživový smer, ktorý som si vybral prospešný viac, menej, alebo vôbec závisí na mojom zdravotnom stave, na mojich cieľoch, na zdroji potravín (zdravý domáci chov, bio chov, zdravé domáce pestovanie zeleniny a ovocia, alebo bio pestovanie) a tiež na mojich vedomostiach o tomto výživovom smere.
2. Jesť čo najmenej priemyselne spracovaných potravín a čo najviac prirodzených potravín z kvalitných zdrojov.
3. Nehádajte sa s ostatnými, že výživový smer, ktorý ste si zvolili je ten najzdravší a najlepší pre všetkých. Dokazujete tým len to, že sa vo výžive orientujete len veľmi povrchne a že jej v skutočnosti nerozumiete.

Michal Lakatoš - SFG1 instructor
Patriot Sport
www.mojosobnytrener.sk
Facebook: Môj osobný tréner

 

×

ZNAČKY: Vranovské NOVINKY SPEKTRUM Stropkov Vranov Týždenník Noviny Zaujímavosti Občan Šport Kultúra Pohotovosť

Realizácia © 2019 GRAND STUDIO, s.r.o. - tvorba propagačnej grafiky a webových stránok