vranovské novinky spektrum týždenník okresu vranov nad topľouČlánky / Majitelia veteránov predviedli vo Vechci majestátnosť automobilovej histórie

 Majitelia veteránov predviedli vo Vechci majestátnosť automobilovej histórie

Viac ako sedemdesiat majiteľov historických automobilových a motocyklových klenotov sa stretlo vo Vechci na Prvom jarnom zraze veteránov. Ponuka bola naozaj exkluzívna, pretože verejnosť mohla obdivovať autá vyrobené od 20-tych rokov minulého storočia. Vyhlásený bol najstarší veterán, najkrajší veterán a najkrajšie dobové oblečenie.

Organizátori Prvého jarného zrazu veteránov Martin Adam a Rastislav Smetana sa s myšlienkou pozvať fanúšikov historických vozidiel na spoločnú akciu pohrávali už dlhšie. Po minuloročnom podujatí na Domaši sa tento rok rozhodli pre Vechec a v ponuke bol naozaj zaujímavý program, vrátane spanilej jazdy do Juskovej Vole, kde automobily posvätil miestny duchovný. „Osobne vlastním Škodu 1000 MB z roku 1967, ktorá v Česko-Slovensku znamená to, čo v Nemecku legendárny „chrobák“. Hoci sú dnes na trhu aj autá s podstatne väčšou hodnotou, za mnou sa otočí každý, kým za novým sa neotočí málokto (úsmev). Približne 90% som si na aute urobil vo vlastnej réžii a keď si človek niečo urobí sám, potom má k tomu aj iný vzťah. Vďaka tomu je jazdenie na veteránoch úplne iným zážitkom,“ vysvetľoval Martin Adam.

Do Vechca a Juskovej Vole prijali pozvanie majitelia veteránov z okresov Košice, Michalovce, Humenné, Trebišov, Snina a samozrejme nechýbali ani „domáci“ Vranovčania, ktorí ukázali v plnej kráse majestátnosť histórie automobilového priemyslu. „Keď je dobré počasie, zavoláme si navzájom alebo si napíšeme cez sociálne siete, dáme sa dokopy a ideme sa previezť. Vlastniť veterána nepovažujem za prepych, skôr by som hovoril o nadšení so všetkým, čo súvisí s autami ako takými. Preto aj my vo vranovskom okrese rozmýšľame nad tým, že by sme si založili vlastný klub. Napriek tomu, že pred rokom sme boli na Domaši a teraz sme vo Vechci, viem si predstaviť zorganizovať takéto podujatie aj v meste Vranov nad Topľou,“ dodal Rastislav Smetana.

Bezpochyby unikátom bola sanitka Škoda Tudor 1101 z roku 1948. Ako nám vysvetlil Jozef Makohus, ktorý ju vlastní spolu s Mikulášom Koščom, práve tieto sanitky boli v bývalom Česko-Slovensku prvé, ktoré sa začali v povojnovom období vyrábať sériovo. „Naša sanitka je jedinou v Česku a na Slovensku, ktorá je kompletne zrenovovaná a vybavená. Sme na ňu hrdí aj pre to, lebo práve tento typ rozbiehal u nás povojnovú históriu záchranných vozidiel. Komfort v nej však zodpovedá vtedajšej dobe. Keďže časť pre pacientov je dosť krátka, vyšší ľudia museli sedieť alebo ležať skrčený, no v tých časoch to bolo východisko z núdze,“ vysvetľoval Jozef Makohus zo Zemplín veterán klubu Michalovce.

Pôvodného majiteľa od Svidníka presviedčal štyri roky, aby ju predal a keď si nakoniec tľapli, strávil pri renovácii 2 500 hodín. Keďže podvozok má úzky rozchod a kolesá sú do V, vodič musí byť skúsený, ak ju chce ovládať napr. pri rýchlosti 80 km/h. „Keď sme boli pred rokom na zraze veteránov vo Svidníku, prišiel k nám jeden pán a pýtal sa nás, odkiaľ ju máme. Povedali sme mu celú históriu a on nám to hovorí – ja som sa v nej narodil. Jeho mamu v nej viezli do nemocnice, ale po ceste odrodila priamo v našej sanitke,“ dodal s úsmevom J. Makohus.

Medzi motocyklami zaujala ruská motorka M72 z roku 1946, ktorá bola určená na vojenské účely, preto sa na ňu nasadzuje ešte guľomet a má ťažné na muníciu. Lukáš Zvoník z Klubu vojenskej histórie Karpaty Snina ju kúpil z Ukrajiny. „Za posledné dva dni som najazdil 150 km a nemôžem sa sťažovať... Samozrejme, nie je to nová motorka, ale čaro spočíva práve v tom, že človek má ruky od oleja. Hoci sa uvádza spotreba sedem litrov, pod desať nepôjde, preto mám zo sebou kanister s benzínom, ak treba dolejem a idem ďalej,“ uviedol Lukáš Zvoník.
 

Platená reklama

Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Zdieľajte túto stránku na FECEBOOKu Konktujte nás - Rýchla správa Formulár na zadanie inzercie
Stropkovské Spektrum