Projekt EtnoCarpathia vyvrcholil poslednou aktivitou. Podujatie EtnoWeekend bolo dokonalou reklamou na harmóniu, ktorá spojila remeselných majstrov, tradičnú gastronómiu, históriu, či divadelné a hudobné umenie.
Piliermi projektu EtnoCarpathia sú etno princípy vychádzajúce z kultúrneho dedičstva v slovensko-poľskom prihraničí, ktoré naplnili víziu o sérii aktivít propagujúcich región Eurokarpaty.
Cieľom signatárov projektu – združenie Euroregion Karpacki, Muzeum Okręgowe v Rzeszowe a Mestský dom kultúry vo Vranove nad Topľou – bolo, okrem iného, nájsť moderný jazyk, ktorým by komunikovali tradície, ich hodnoty a posolstvo. V dnešnej dobe je mimoriadne dôležité byť na očiach verejnosti, čo predpokladá schopnosť prezentovať sa originálnym spôsobom. Dominantným nástrojom, ako v súčasnosti dať o sebe vedieť, sú sociálne siete. Preto jednou z projektových aktivít bol kurz marketingových zručností. „Účastníci kurzu sa učili ako svoj produkt správne nafotiť, fotografiu upraviť a pripraviť pre uverejnenie. Zároveň sa učili ako príspevok uverejniť so zaujímavým textom, ktorým by inšpirovali ľudí, aby ich aktivitám venovali pozornosť a produkt si napr. hneď aj zakúpili,“ vysvetľoval manažér projektu Alfonz Kobielsky.
Pokračovaním filozofie pri hľadaní formátu modernej komunikácie je novinka vo vranovskom Mestskom dome kultúry, kde bude o histórii, kultúre a prírodnom bohatstve prihraničných regiónov prednášať hologram básnika, etnografa a univerzitného profesora Pavla Jozefa Šafárika. „Ľudia sa radi učia nové veci, preto sme hľadali spôsob, ako im dopriať pridanú hodnotu v podobe zážitku. Hologram je stále nová technológia a prvá spätná väzba, ktorá sa k nám dostala, hovorí o tom, že upútať dokáže nielen deti, ale so zvedavosťou si prednášku vypočuli aj dospelí,“ dodal A. Kobielsky.
EtnoWeekend vo Vranove nad Topľou potvrdil, aká dôležitá je popularizácia kultúry a ochrana tradícií, zvlášť pri tlaku industriálnej komerčnej doby. Všetky prezentácie totiž v sebe odrážali a zosobňovali kreativitu a silu osobností našich predkov. Záujem verejnosti o dvojdňové podujatie a dopyt po zážitku v tvorivých dielňach zároveň potvrdili jednoznačnú potrebu hľadať a vychovávať stále nové generácie pokračovateľov pri uchovávaní nášho kultúrneho dedičstva. V tomto prípade sa žiada oceniť komplexnosť projektu, pretože spomínaným marketingovým kurzom predchádzali workshopy, na ktorých sa záujemcovia učili postupne drevorezbu, paličkovanú čipku a drôtikovanie. „Hlavným výstupom projektu je pripraviť atraktívne zážitkové turistické balíčky, ktoré budeme ponúkať zahraničným, ale aj našim turistom. Rovnako dôležité však pre nás bolo, aby sme ukázali čaro folklóru, remesiel, ale aj sokoliarstva, včelárstva, či historického šermu spôsobom, ktorý pomôže nájsť ďalších nasledovníkov a týmto spôsobom ich uchovať pre ďalšie generácie,“ pripomenul A. Kobielsky.
Projekt EtnoCarpathia je spolufinancovaný Európskou úniou z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátnym rozpočtom v rámci Program cezhraničná spolupráca INTERREG V-A Poľsko – Slovensko 2014-2020.
Fotogaléria
-
+14fotografií
-
+14fotografií