INEKO hodnotilo školy, v TOP 15 sa umiestnili tri vranovské ZŠ

imrich.mako@vranovske.sk
Autor

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO zverejnil rebríček slovenských škôl za školský rok 2022/2023. V rámci Prešovského kraja sa v prvej pätnástke umiestnili tri vranovské základné školy.

Najvyššie na 4. mieste skončila v hodnotení ZŠ Bernolákova, ktorá bola v školskom roku 2020/2021 v Prešovskom kraji víťazom. V Testovaní 5 získala 8 bodov, v Testovaní 9 si pripísala 7,9 bodu a za mimoriadne výsledky získala 10 bodov.

O jedno miesto si svoju pozíciu na 7. priečku vylepšila ZŠ Lúčna. V jej prípade INEKO uvádza poznámku, že škola má aspoň 10% žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Najviac 9,1 bodu získala za mimoriadne výsledky, 7,7 bodu za Testovanie 9 a 7,1 bodu za Testovanie 5.

V poradí ako štrnásta sa umiestnila ZŠ Sídlisko II. Hoci v Testovaní 5 získala 8,6 bodu a 8,1 bodu v Testovaní 9, pod nižšie výsledné skóre sa podpísalo 2,9 bodu za mimoriadne výsledky.

Medzi strednými odbornými školami klesla v Prešovskom kraji Obchodná akadémia z 3. na 8. miesto. Z gymnázií bolo Gymnázium C. Daxnera hodnotené ako ôsme najlepšie, čím poskočilo o jednu priečku.

INEKO však vysvetľuje, že zverejnené rebríčky nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Výsledky vstupujúce do rebríčkov nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom. „Rebríčky tak nemusia plne vypovedať o kvalite školy, môžu však byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl. Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov a pod.,“ vysvetľuje INEKO.

INEKO zároveň ocenilo, že sa ministerstvo školstva po dvojročnej prestávke vrátilo k realizovaniu Testovania 9 a písomnej časti maturít a po ročnej pauze aj k testovaniu piatakov (Testovanie 5). „Celoplošné merania sú totižto dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov, ale sú tiež jedným z predpokladov pre odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný rast kvality vzdelávania. Navyše, ich pravidelná realizácia je kľúčová aj pre meranie tzv. pridanej hodnoty vo vzdelávaní,“ uvádza INEKO.

Kompletné hodnotenie nájdete na www.ineko.sk.