Brzdové kotúče – čím sa opotrebúvajú a ako spoznať, kedy je čas ich vymeniť

imrich.mako@vranovske.sk
Autor

Brzdové kotúče, podobne ako doštičky, sú náhradné autodiely, vyžadujú si však zodpovedný prístup a včasnú výmenu, pretože bezpečnosť vodiča, cestujúcich a ostatných účastníkov cestnej premávky priamo závisí od správnej činnosti brzdového systému.

Kvalitné brzdové kotúče musia byť tepelne odolné (pri agresívnej jazde sa zahrejú až na 600 °C a viac), musia okamžite vychladnúť bez straty tvaru a pevnosti, musia byť odolné voči oderu a musia byť ľahké.

Príčiny opotrebovania brzdových kotúčov

Existuje niekoľko faktorov, ktoré ovplyvňujú životnosť brzdového kotúča:

  • dopravné zápchy a pohyb v úsekoch s častým brzdením, najmä pri agresívnom štýle jazdy;
  • preťaženie: prívesy, časté ťahanie, preprava tovaru z hôr;
  • jazda v teréne;
  • opotrebovanie najbližších prvkov: chybný strmeň, doštičky, korózia na náboji, nevyvážené kolesá atď.

Ako vedieť, že je čas vymeniť disky

Okamih výmeny závisí od režimu prevádzky a materiálu náhradných dielov. Opotrebenie sa určuje počas údržby. Napríklad pre každý model je uvedená minimálna hrúbka disku, po dosiahnutí ktorej sú diely nahradené novými. V ostatných prípadoch indikujú opotrebovanie kotúčov nasledujúce signály:

  • zvýšenie dĺžky brzdnej dráhy;
  • auto sa pri brzdení pohybuje do strany;
  • brzdová kvapalina rýchlo klesla;
  • pedál sa stal akoby „vatou“;
  • kolesá sú zablokované pri brzdení;
  • volant vibruje, keď stlačíte brzdový pedál;
  • ozýva sa vŕzganie, hluk podložiek;
  • vizuálne viditeľné poškodenie/deformácia/otrepy na povrchu disku.

Ako správne vymeniť brzdové kotúče, aby vydržali dlhšie

Predné kotúče by sa mali meniť častejšie ako zadné kvôli ich väčšej záťaži. Okrem toho počítajte s tým, že je žiaduce meniť podložky aj kotúče súčasne (podložky častejšie) – opotrebenie tak bude rovnomerné.

Ak chcete zabrániť unášaniu auta do strany, vymeňte pár diskov naraz a nie len ten, ktorý sa viac opotreboval. Dôležité je tiež zdržať sa agresívnej jazdy prvých 200 km po montáži nových diskov, aby sa nové diely trochu „opotrebovali“. Nevykonávajte náhle zrýchlenie a brzdenie – týmto spôsobom sa z náhradných dielov rýchlejšie vymažú všetky mikrorovnomernosti a zväčší sa oblasť adhézie s podložkami.

Pri výmene sa uistite, že ste očistili a namazali strmene a skontrolujte náboj, či nie je poškodený a hrdzavý, pretože to spôsobí zbytočné vibrácie

Opotrebované brzdové kotúče vedú k úplnej nerovnováhe systému: uvoľňujú sa pánty, ložiská a ďalšie prvky, čo môže viesť, ak nie k nehode, k vysokým nákladom na opravu. Preto sa k autu správajte opatrne, pravidelne venujte pozornosť brzdovému systému a vopred vymeňte kolesá.