vranovské novinky spektrum týždenník okresu vranov nad topľouČlánky / P. Onder a T. Fabian si tripom na Severný mys splnili cestovateľský sen

P. Onder a T. Fabian si tripom na Severný mys splnili cestovateľský sen

V priebehu šestnástich dní najazdili na svojich Jawách 350/360 a 250/353 spolu 9 285 km a spotrebovali 739 litrov benzínu. Dobrodružstvá v Turecku, Rumunsku, Taliansku, Slovinsku, či Chorvátsku vymenili Tomáš Fabian a Patrik Onder tento rok za čaro Škandinávie. Členovia Klubu historických vozidiel Oblík si to na sever Európy namierili cez Česko a Nemecko. Po splnení si ďalšieho cestovateľského sna v Dánsku, Nórsku, Švédsku a Fínsku sa domov do Hermanoviec vrátili po trase Rusko – Estónsko – Lotyšsko – Litva – Poľsko.

Pre trip na Severný mys – Nordkapp sa P. Onder a T. Fabian rozhodli na základe referencií, ktoré nazbierali na internete. Lákalo ich predovšetkým Nórsko a Švédsko. Ako je u nich zvykom, opäť cestovali bez GPS navigácie, spoliehajúc sa iba na mapu a improvizujúc bez vopred detailne naplánovanej trasy. „Tomáš vytiahol mapu a iba sme si povedali, kde sme a kde sa v ten deň chceme dostať. Vyhýbali sme sa akurát diaľniciam, pretože sme chceli vidieť čo najviac. Pôvodne sme počítali, že najazdíme 8 000 kilometrov, no nakoniec sa to natiahlo, a to sme ani veľmi neblúdili,“ dodal Patrik Onder.

Keďže chceme, aby táto reportáž mala gradáciu, začneme základným poznávacím znamením Nórska, ktorým bola - na leto - poriadna zima. Pôvodne sa mal o letnú idylku starať Golfský prúd, no ten „vyhlásil štrajk“. Dážď a vietor dali zabrať nielen jazdcom, ale i motorkám. „Človek by povedal, že motorkám bude škodiť skôr horúce počasie. V Turecku boli teploty nad štyridsať stupňov, hrozilo teda riziko prehriatia a všetko klapalo. Teraz som si myslel, že motor chladený poriadne studeným vzduchom nebude mať žiadne problémy, ale na Severnom myse, asi sto kilometrov pred koncom sveta (úsmev), sa mi zadrel piest,“ konštatoval T. Fabian.

Rodáci z Hermanoviec boli na cestách šestnásť dní a z toho štrnásť im pršalo. Predovšetkým P. Onder bude na škandinávsky chlad spomínať poriadne dlho. „Čakali sme, že na severe bude chladno, ale nepredpokladali sme, že počasie bude ako u nás v januári (smiech). Mali sme spacáky do mínus dvanásť stupňov a kúpil som si aj rukavice za päťdesiat eur, no zmrzol som tak, že ešte po návrate domov som mal na rukách fľaky,“ pripomenul s úsmevom P. Onder a T. Fabian ho tiež už v dobrej nálade doplnil: „Pýtal si sa, či prišiel moment, kedy by som tento trip oľutoval. Zahrievali sme sa na jednej benzínke a vtedy som si premrznutý povedal, či nám to bolo treba, ale vrátiť sme sa nemohli, lebo doma by nás vysmiali. Tak sme sadli na motorky a išli ďalej! V priemere sme denne prešli 580 kilometrov, ale keď sme „utekali“ pred zimou, urobili sme rekord 778 kilometrov.“

Nórsko sa nakoniec ukázalo ako fascinujúca a nádherná krajina. Prírodné scenérie za pár „omrzlín“ rozhodne stáli! „Priznám sa, že až takú nádheru som nečakal. Keď sme boli v Turecku, ktoré má masívnu reklamu, ostali sme sklamaní. Mimo dovolenkových rezortov sme sa stretávali s veľkou chudobou. Nórsko je cenovo drahé, napr. za parkovanie na Severnom myse sme za dva motocykle zaplatili 60 eur, ale krajina je nádherná, pre mňa osobne najkrajšia, akú som videl,“ priznal T. Fabian. Pre lepšiu ilustráciu prirovnáme Nórsko k filmovej Stredozemi z Pána prsteňov. „Mne Nórsko pripomínalo krajinu z Jurského parku. Predstav si hore sneh (niekde aj záveje vysoké štyri metre), k tomu padajúce vodopády, dole zelené údolie a na lúkach soby,“ uviedol ďalší príklad zo strieborného plátna P. Onder.

Dvojica motorkárov na historických motocykloch pútala pozornosť predovšetkým u turistov. Domáci Severania potvrdili povesť rezervovaných osobností. V centre záujmu však neboli iba oni, pretože aj ich zaujal 70-ročný pán z Luxemburska. Na Nordkapp totiž pricestoval na starom traktore, ktorý pripomínal náš Zetor 25, ťahajúc príves pre koňa. „Patrik sa smial, že keď dedo na ňom pricestoval z Luxemburska, zje svoj klobúk. Preto som sa išiel opýtať, ako sa sem dostal. Dozvedel som sa, že naozaj prišiel po vlastnej osi až z domu. Potom som sa pýtal, kde má koňa. Usmial sa, otvoril príves a v ňom mal posteľ, stôl..., jednoducho býval v ňom on. Vtipkoval som, koľko rokov tu išiel. Vtedy ma skoro umlátil čiapkou (smiech). Cesta mu trvala tri týždne a hoci mu z traktora kvapkal olej jedna radosť, splnil si aj on svoj sen. Myslel som si, že väčších bláznov, ako sme my dvaja s Patrikom nestretneme, ale tento pán nám so všetkou cťou naozaj konkuruje,“ dodal T. Fabian.

Hoci sa snažili vyhýbať veľkomestám, predsa len si po ceste pozreli Drážďany, Hamburg, Kodaň, Oslo, Trondheim, či Göteborg, kde podľa ich slov stretli (samozrejme po Slovenkách) najkrajšie ženy na celom tripe. Práve druhé najväčšie švédske mesto si užili najviac, pretože ich hostiteľom bol rodák z Hermanoviec Martin „Gucci“ Lipták. I keď dovtedy (a ani potom) pohodlie a komfort neriešili, vďaka kamarátovej pohostinnosti si príjemnú zmenu pôžitkársky vychutnávali. „Keď sme sedeli u neho v byte, vonku bola hrozná búrka, stromy sa ohýbali vo vetre a asi ešte nikdy sme si neužívali pocit pohodlia, ako vtedy, pretože zimy a dažďa sme už mali plné zuby,“ usmieval sa T. Fabian.

Aby nebolo málo extrémov, zahanbiť sa nedalo ani Fínsko. Čo vieme o Fínsku? Krajina tisícich jazier, občas sa Fíni spájajú s legendami o alkohole, hrajú svetový hokej... Preto asi poriadne prekvapíme, ak napíšeme, že poznávacím znamením tejto krajiny sú komáre. „Ak by Fíni komáre vyvážali, určite by boli svetovým exportérom číslo jeden. Používali sme repelenty, ale absolútne nič nepomáhalo. O to viac sme čumeli, keď domáci chodili v krátkych nohaviciach a tričkách a im dali komáre pokoj, no my sme si s nimi užili svoje,“ pridal ďalšiu z príhod T. Fabian.

Po terore od fínskych komárov prišiel kultúrny šok po prekročení hraníc s Ruskom. „Ako keby sme sa ocitli v úplne inom svete... Životná úroveň, kvalita ciest, ich značenie, to treba vidieť. Celý čas sme spali pod holým nebom a nech sme kdekoľvek zastavili, nikdy sme kľúče z motoriek nevyťahovali. V Rusku sme však spali na priváte a keď jeden z nás išiel nakúpiť, druhý strážil motorky,“ opísal pomery v Rusku T. Fabian.

Rusko je na adrenalínové dobrodružstvo ako stvorené. V manuáloch pre turistov by Kremeľ pravdepodobne veľa informácií zcenzúroval, ale naši motorkári si trasu do Petrohradu a potom smerom k západnej hranici užívali. „Určite nikoho neprekvapí, že v Škandinávii sme na cestách nevleteli ani do jednej diery a ani raz som si nemusel zanadávať. Rusko a napr. Petrohrad, cez ktorý sme išli 60 km dve hodiny, je úplne iný príbeh. Prišli sme do mesta a chceli sme sa orientovať podľa tabúľ, no tie nikde neboli. Keďže nejazdíme s GPS, spoliehali sme sa iba na ľudí. V Petrohrade sme sa pýtali na cestu jedného motorkára a zaujímalo nás, ako jazdia oni. Iba sa usmial, pokrčil ramenami a povedal – Što Ty chačeš, eto Rasija,“ vysvetľoval P. Onder. To však nebolo všetko. „Zaujímavo na nás pôsobilo i to, že v mapách neboli zakreslené všetky dediny. Keby len jedna, no my sme prešli tri a v mape žiadna,“ pridal ďalší postreh T. Fabian.

P. Onder a T. Fabian začali s tripmi na svojich Jawách v roku 2012 a za ten čas každé leto najazdili po Európe tisíce kilometrov. Ich budúcoročným cieľom je dokončiť exkurziu po Balkáne. „O rok si chceme pozrieť Srbsko, Macedónsko, Albánsko, Kosovo, Čiernu Horu, Bosnu a Hercegovinu s cieľom v gréckom Solúni,“ vymenovali obidvaja dobrodruhovia.

Súčasťou tohto dobrodružstva boli aj sponzori, bez ktorých podpory by sa trip na Severný mys nemohol uskutočniť. Aj touto cestou by sa T. Fabian a P. Onder chceli poďakovať hlavnému sponzorovi Obecnému úradu Hermanovce nad Topľou a priateľom Helene Oráčovej, Jánovi Pucheinovi, Vladimírovi „Lumpovi“ Baranovi a Miestnemu odboru Matice slovenskej Hermanovce nad Topľou. „Všetkým samozrejme pekne ďakujeme, pretože aj s ich pomocou sme mohli prežiť svoj životný trip a aj oni sa stali súčasťou tohto veľkého dobrodružstva,“ poďakovali sa mladí cestovatelia.         

 

Platená reklama

Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Square 1 300x300
Zdieľajte túto stránku na FECEBOOKu Konktujte nás - Rýchla správa Formulár na zadanie inzercie
Stropkovské Spektrum