M. Majerský: Grafikon zmeníme, kvôli ďalšiemu investorovi vo Vranove

imrich.mako@vranovske.sk
Autor

Priemyselný park Ferovo vo Vranove nad Topľou by sa mohol dočkať ďalšieho strategického investora. O rokovaniach informoval predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský. Oblasť výroby nešpecifikoval, počet 750 nových pracovných miest je však mimoriadne pozitívnou správou.

Vo vranovskom priemyselnom parku Ferovo aktuálne pôsobia dve firmy. EMATECH, s.r.o.Agora Solar, s.r.o., ktorá spustila oficiálne výrobu solárnych panelov minulý týždeň. Primátor Vranova nad Topľou Ján Ragan pri tejto príležitosti priznal rokovanie s ďalším potenciálnym investorom z oblasti strojárenstva.

Téma priemyselného parku vo Vranove nad Topľou zarezonovala aj na pondelkovom zasadnutí Zastupiteľstva Prešovského samosprávneho kraja. Netradične pri výročnej správe IDS Východ, s.r.o. za rok 2022.

Humenné – Vranov nad Topľou

Konateľ spoločnosti Milan Škorupa, pri predstavení vízií a plánov na tento rok, v súvislosti so železničnou dopravou uviedol, že „prioritou bude smer Humenné – Vranov nad Topľou, kde najmä v popoludňajších hodinách chýbajú spojenia v hodinovom intervale a prípoje od diaľkovej železničnej dopravy.“

Iniciatíva mestskej poslankyne

V rozprave na to nadviazal poslanec Peter Kocák. Na pôde krajského zastupiteľstva tlmočil podnet od Ľudmily Škurlovej, poslankyne Mestského zastupiteľstva vo Vranove nad Topľou.

V analýze aktuálneho grafikonu vlakov Ľudmila Škurlová upozorňuje na spojenie Vranov nad Topľou – Bratislava. Téme sa začala aktívne venovať po tom, čo ju oslovilo viacero občanov, pre ktorých cestovanie železničnou dopravou stratilo deklarované benefity.

„Na základe podnetov od občanov je po poslednej zmene grafikonu v Prešove čakacia doba na vlak do Vranova nad Topľou cca 1,5 hodiny, čo je problematické najmä večer. Spojenie z Košíc do Bratislavy je síce zrýchlené, no občanom vzdialenejších miest to situáciu nevyriešilo, ale naopak skomplikovalo. Čas, ktorý predtým trávili vo vlaku, trávia teraz na vlakovej stanici,“ vysvetľovala vranovská mestská poslankyňa Ľudmila Škurlová.

Druhým extrémom je minimálny časový rozdiel na presadnutie z vlaku na autobus. „Ak máte na to 11 minút, stíha sa to veľmi ťažko. Ak má vlak meškanie, nedá sa to stihnúť vôbec,“ upozorňuje Ľ. Škurlová.

Objektívne požiadavky

Peter Kocák vníma práve IDS Východ, s.r.o. ako relevantného partnera, ktorý má legitímne postavenie aj pri rokovaniach so Železničnou spoločnosťou Slovensko.

Pripomenieme, že zakladateľmi a výhradnými vlastníkmi IDS Východ, s.r.o. sú Prešovský samosprávny krajKošický samosprávny kraj. Cieľovým stavom integrovaného dopravného systému (IDS) na východnom Slovensku je moderný zákaznícky atraktívny systém verejnej dopravy.

Pozostáva zo všetkých druhov verejnej dopravy (vlaky, autobusy, MHD), zahrňujúci celé územie Prešovského a Košického samosprávneho kraja. Bonusom je, že umožňuje cestovanie na jeden cestovný doklad (jednorazový alebo časový predplatný) bez ohľadu na prestupy a použité druhy dopravy. To všetko pri jednotných prepravných a tarifných podmienkach a vzájomne zosúladených cestovných poriadkoch.

„Požiadavky na vyladenie grafikonu vnímam ako objektívne a opodstatnené. Či už sa bavíme o tom, že na prestup z vlaku na autobus majú cestujúci minimum času alebo naopak musia ho tráviť na vlakovej stanici. Určite budeme hľadať možnosti, aby sme vyšli cestujúcej verejnosti podstatne viac v ústrety,“ reagoval poslanec PSK za okres Vranov nad Topľou Peter Kocák.

Nový investor

V reakcii na jeho vystúpenie pozitívne prekvapil predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský, ktorý prisľúbil, že Vranov nad Topľou bude prioritou. Dôvodom je príchod nového investora do priemyselného parku Ferovo.

„S Vranovom nad Topľou budeme v rámci IDS Východ hýbať, lebo do priemyselného parku Ferovo má prísť v krátkej dobe veľký investor. S jeho zástupcami som sedel v piatok v Bratislave s tým, že zamestnať by mali 750 ľudí. Toto teda bude téma, v rámci ktorej budeme musieť podľa výrobného programu a pracovných časov nastaviť ďalšie spoje, aby doprava v regióne fungovala s dôrazom na potreby zamestnancov,“ prisľúbil župan Milan Majerský.