SHARVAN. Bicykel, ktorý rastie. Jeden pre všetkých – všetci na jednom. Alebo ak chcete, príbeh s podtitulom od klziska na vranovskom sídlisku JUH po výstavu EXPO v Dubaji. Autor tohto kreatívneho nápadu Dušan Manduľák dotiahol víziu, ku ktorej ho inšpiroval syn, do unikátnych detailov. Jeho exkluzívnou dominantou je technické riešenie stredovej časti rámu, ktorý viete flexibilne prispôsobiť podľa toho, či sa chce práve previezť dieťa alebo sa na ňom plánujete odviezť do práce.
Skladací bicykel nie je na trhu novinkou. Sám Dušan Manduľák jazdil na legendárnej skladačke. Aj v tomto prípade platí, že technická evolúcia sa zastaviť nedá. A v histórii bude zapísaná pri spoločnostiach patriacich do skupiny LPH so sídlom vo Vranove nad Topľou.
Inšpiráciou syn
Poznajú to všetci rodičia. Kúpite dieťaťu bicykel. Dieťa rastie, kúpite ďalší a ďalší. Ide to do peňazí, okrem toho stále väčšia a väčšia konštrukcia si pýta viac a viac miesta. Dušan Manduľák chcel preto nájsť univerzálne riešenie. „Syn navštevuje základnú školu vo Vranove nad Topľou, kde majú v areáli aj klzisko. Keď si obul korčule, na ktorých sa dá pomocou hrebeňového prevodu nastaviť veľkosť, akú potreboval, položil som si otázku, prečo by nemohol existovať aj rastúci bicykel,“ pýtal sa predseda predstavenstva LPH, a.s. a CEO 1. prešovskej nástrojárne s.r.o. Dušan Manduľák.
SHARVAN. Bicykel, ktorý rastie.
Potenciál skupiny LPH
Keď si premietol koncept kostry bicykla, musel si dať jasnú odpoveď. V rámci skupiny LPH predsa dokážu, vo vlastnej réžii, vyrobiť všetky základné komponenty. Táto do seba zapadajúca mozaika argumentov zároveň oživila ďalšiu víziu manažmentu, ktorého členovia si uvedomovali nevyhnutnosť zaradiť do portfólia finálny produkt. D. Manduľák skromne poznamenal, že „vždy len vyrábali komponenty pre niekoho,“ ale napríklad v automobilovom priemysle sa bavíme o značkách ako Mercedes-Benz, Porsche, BMW, Audi, Bentley, či Rollce-Royce. „V časoch hospodárskej krízy v rokoch 2008 a 2009 zrazu nikomu nič nebolo treba, lebo na trhu chýbal dopyt. Mali sme plné sklady a vtedy sme si povedali, že musíme hľadať finálny produkt, ktorý dokážeme predať okamžite,“ dodal D. Manduľák.
Všetky okolnosti teda hrali v prospech toho, aby D. Manduľák dal dokopy tím, ktorý nazval „sedem statočných“. Definitívne sa do toho pustili 1. apríla 2017. „Nebol to aprílový žart, ale deň, kedy sme začali pracovať na naplnení nášho spoločného sna. Stretávali sme sa každú stredu po práci, od štvrtej popoludní do desiatej večer,“ reagoval s úsmevom.
Test na svetovej výstave
Prvým testom bol najväčšia svetová výstava EUROBIKE v nemeckom Friedrichshafene, kde mal SHARVAN premiéru a okamžite zaujal. Jednou z najčastejších otázok, na ktorú museli odpovedať pri jeho prezentácii, bolo, či ide o výrobok z Číny. „Vysvetľovali sme, že je to slovenský produkt. Pozornosť a rešpekt sme si získali tým, že vyrábame komponenty pre svetové automobilky. Dôležitou spätnou väzbou pre nás bolo, že vďaka nášmu partnerstvu s renomovanými svetovými značkami prestali potenciálni zákazníci riešiť cenu, ale boli ochotní si za kvalitu priplatiť,“ uviedol D. Manduľák.
SHARVAN v exkluzívnej spoločnosti
Už len termín „rastúci bicykel“ je dôvodom, ktorý by SHARVAN pretlačil do žiari reflektorov. My sa však bavíme o vizionárskom prístupe. Do tejto kategórie patrí nevyhnutná evolučná povinnosť vyhrať sa s detailmi detailne. Výsledok? SHARVAN sa stal finalistom národnej ceny za dizajn a štyri mesiace ho vystavovali v Národnej galérii v Bratislave. A to stále nie sme na vrchole pyramídy, kde nám chýba ešte dosť krokov. Sebavedomie, s akým mohli konštruktéri pracovať na vývoji, treba hľadať v technologickom zázemí skupiny LPH. Výnimočnosť používanej technológie znásobuje aj Cena ministra hospodárstva SR v súťaži Inovatívny čin roka v kategórii technologické inovácie. Čo to znamená v praxi? Revolučné možnosti!
Výroba zváranej konštrukcie na „klasický“ bicykel trvá deň až dva. Celý tento zdĺhavý proces, ktorý sa ani nejdeme pokúsiť opísať, môžete škrtnúť, ak máte k dispozícii inovatívnu technológiu vstrekovania plastov využívajúcu špeciálny kompozitný polyamid plnený uhlíkovým vláknom. „Vďaka technológii dokážeme našu konštrukciu vyrobiť za dve minúty. Do formy sa vložia hliníkové komponenty. Forma sa zatvorí a pod vysokým tlakom sa do nej vstrekne kompozitný materiál. Za stodvadsať sekúnd je rám na svete a môžete na neho montovať ďalšie súčiastky,“ opísal D. Manduľák dokonalú jednoduchosť v priamom prenose.
Finále: EXPO DUBAJ
Poďme do finále. Na výstave EXPO Dubaj, ktorej na ploche 900 futbalových ihrísk venovalo pozornosť 192 krajín sveta. V rámci slovenskej expozície sa najviac mediálnej pozornosti dostalo vodíkovému autu. V rovnakej lige však s ním hral aj SHARVAN, a to nielen tým, že D. Manduľák dostal a prijal pozvanie na takmer štvrťhodinový rozhovor vo večernom prime time v domácej najsledovanejšej televízii Abú Dhabi Media TV.
SHARVAN inšpirovaný obrazom City slovenského výtvarníka Roberta Polanskeho.
Do slovenského pavilónu dodala skupina LPH štyri bicykle. Tri vo farbách našej národnej trikolóry boli k dispozícii pre zamestnancov slovenského pavilónu ako oficiálny dopravný prostriedok, ktorý využívali na logistiku po celom areáli, ak sa v rámci neho potrebovali presunúť na obchodné rokovanie. „V Dubaji nie sú 40-stupňové horúčavy výnimkou, preto kráčať v saku štyri kilometre nie je jednoduché. Na druhej strane to pre nás bola dokonalá príležitosť otestovať ho v naozaj náročných podmienkach, aké na Slovensku simulovať nedokážeme. Vysoké teploty vonku v kontraste s klimatizovanými pavilónmi sú len jednou časťou. Druhou časťou je kvôli piesku extrémne prašné prostredie. Povedali sme si, že ak toto SHARVAN zvládne, tak potom zvládne všetko. A s hrdosťou môžem povedať, že to zvládol,“ usmieval sa D. Manduľák.
Štvrtým SHARVAN-om bola verzia elektro bicykla. Keďže ako výstavný exponát nemal administratívne označenie oficiálneho dopravného prostriedku, spôsobil malý rozruch. „Keďže tri bicykle boli „v teréne“, rozhodli sa využiť aj tento štvrtý. Chalana, ktorý ho použil, okamžite zastavila polícia a na výsluchu strávil dve hodiny. Nakoniec sa všetko vysvetlilo, bicykel dostal oficiálnu nálepku a potom už problém nebol,“ pridal príhodu z emirátov D. Manduľák.
Dokonalosť spojená s umením
SHARVAN nie je len príkladom vyskladania technologických možností v excelovskej tabuľke s kliknutím na enter. Práve vystavovaná verzia elektrobicykla dokumentuje, ako sa racionálne inžinierstvo môže noblesne prepojiť s empatickým umením. Súčasťou konštrukcie je vymeniteľný kryt. Manipulovať sa s ním dá rovnako ľahko ako s krytom na mobil. Prispôsobiť ho môžete farebnému dizajnu podľa firemnej kultúry. Predovšetkým dámy ocenia, že ho elegantne dokážu zladiť s módnymi trendami a doplnkami. Deťom zase urobíte radosť ich obľúbenými rozprávkovými hrdinami. Výstavný exponát v Dubaji mal umelecké prevedenie. „Na začiatku bola náhoda, keď jeden z našich príspevkov lajkol slovenský výtvarník Robert Polansky. Začal som sa zaujímať o jeho tvorbu, ktorá ma hneď zaujala. Oslovil som ho a pripravili sme SHARVAN POLANSKY EDITION, ktorú sme odprezentovali počas vernisáže pod Michalskou bránou v Bratislave. Pre náš hlavný exponát v Dubaji sme pre jeho symboliku vybrali obraz City, ktorý sme na kryt namaľovali originálnou akrylovou metódou,“ vysvetľoval D. Manduľák.
Vďaka prepracovaným detailom nie je SHARVAN vnímaný iba ako dopravný prostriedok, ale ako súčasť moderného životného štýlu.
Komerčná sériová výroba
Ak ste si počas čítania tohto textu viackrát položili otázku, kedy príde na sériovú výrobu, tak v tom prípade máme dobrú správu. Komerčná výroba začala, hoci plánovaná bola skôr. „Počas pandémie sa ľudia vrhli na bicykle. Len nemecký a taliansky trh zdvojnásobil objednávky. Na trhu to spôsobilo nedostatok komponentov, čo nás priviedlo k ďalšej myšlienke. Dnes dokážeme vyrábať vo vlastnej réžii 70% komponentov. Radi by sme toto číslo dvihli aspoň na 90, aby sme zvýšili našu flexibilitu. Argumentom je i to, že Čína zdražela, vznikajú problémy s logistikou a nielen v rámci našej skupiny vidíme, že výroba sa sťahuje opäť do Európy,“ komentoval pomery na trhu D. Manduľák.
SHARVAN – cool bicykel
Keď sme v úvode písali, že D. Manduľák hľadal na začiatku príbehu univerzálne riešenie, postupne sa mu so skupinou „siedmich statočných“ podarilo vytvoriť dokonalé dielo. Elektro bicykel ešte do tejto kategórie patriť nemusí, ale jeho využitie ako vodného bicykla už toto kritérium znesie. Stále však platí, že SHARVAN je v prvom rade určený predovšetkým do mesta, ale dokonalý rodinný zážitok garantuje napr. aj pri nenáročných výletoch do lesoparkov. Mali sme možnosť sa na ňom previezť a spôsob, akým sme s ním dokázali manipulovať na parkovisku medzi odparkovanými autami, nás fascinoval. Elegantnou vychytávkou je, že nevyužíva klasickú reťaz, pri ktorej hrozia olejové škvrny, ale klinový remeň. „Primárne sme vychádzali z toho, že v mestách nie je veľa priestoru na manévrovanie. Naša predstava je, že auto odstavíte na záchytnom parkovisku, vyberiete SHARVAN z auta, rozložíte ho a odveziete sa kdekoľvek. Ak sa budete potrebovať dostať do nejakej budovy, opäť si ho zložíte a vezmete so sebou. Vziať si ho viete aj do reštaurácie, kde určite upútate pozornosť tým, aký máte cool bicykel. Preto sme si dali záležať nielen na tom, aby sa dal ľahko zložiť a rozložiť, ale aby aj dobre vyzeral,“ dodal na záver nášho rozhovoru s úsmevom Dušan Manduľák.