VRANOV: Parkovacia politika je živý proces, rezidenti budú chránení

imrich.mako@vranovske.sk
Autor

Parkovacia politika vo Vranove nad Topľou, či už sa bavíme o platenom alebo rezidentskom parkovaní, je otvorený živý proces. Toto konštatovanie zaznievalo počas ostatného rokovania Mestského zastupiteľstva vo Vranove nad Topľou ako najčastejšia reakcia na podnety, ktoré zaznievali od poslancov.

Mesto Vranov nad Topľou zabezpečuje parkovanie v zónach plateného parkovania vo vlastnej réžii od 1. februára. Na mestskom úrade zastrešuje túto agendu jeden zamestnanec. V jeho náplni práce je informovať občanov o systéme plateného parkovania, vydávanie parkovacích kariet či riešenie prípadných problémov a požiadaviek občanov súvisiacich s touto službou. Servisnú zmluvu na deväť parkovacích automatov uzavrela radnica s EEI s.r.o. Pozitívnou správou je, že do budúcnosti je v pláne uviesť do prevádzky automaty, v ktorých sa bude dať uhrádzať parkovné platobnou kartou.

Počet platených parkovacích miest sa oproti tomu, keď platené parkovanie spravovala EEI s.r.o., nemení. Prednosta Mestského úradu vo Vranove nad Topľou Imrich Kónya však informoval o tom, že ich počet sa zvýši. „Dali sme spracovať dopravnému inžinierovi dopravný projekt, ktorý pojednáva o nových platených parkoviskách, ktoré po schválení okresným dopravným inšpektorátom zavedieme do praxe,“ uviedol Imrich Kónya.

Úhrada na platených parkoviskách je 1 euro/hodina pri priamej platbe, resp. 1,20 eur/hodina pri SMS parkovaní. Rozdiel spôsobuje 20%, ktoré si sťahuje operátor. Parkovné sa uhrádza počas pracovných dní od 7.30 hod. do 17.00 hod., mimo tohto času – cez víkendy a sviatky je parkovanie bezplatné.

Kým doteraz boli príjmom mesta iba pokuty, ktoré dávala mestská polícia, od 1. februára putuje do mestskej kasy aj parkovné. „Mestská polícia nebude hneď od 1. februára motivovaná k tomu, aby striktne sankcionovala a udeľovala vysoké pokuty. Skôr mesiac február necháme na dohovor, aby mestskí policajti pri osobných stretnutiach s motoristickou verejnosťou vysvetlili, ktoré parkoviská sú platené,“ reagoval primátor Ján Ragan.

Zároveň doplnil, že motiváciou pre zavádzanie spoplatneného parkovania je odľahčenie dopravy v centrách miest. „Aby aj občania mesta zvažovali, či musia parkovať v centre. Máme parkoviská, ktoré nie sú spoplatňované a chôdzou to trvá 5 – 10 minút. Možno je to apel aj na občanov, ktorí v meste pracujú alebo prichádzajú na dlhšiu dobu v rámci dňa,“ dodal J. Ragan.

Jozef Mikita pripomenul rokovanie mestskej rady a návrh na polovičnú sadzbu, teda 0,50 a 0,60 eur/hodina. Právo na ňu by mali mať držitelia karty občana. „Špekulovali sme nad tým, ako to urobiť, ale momentálne to technicky nie je možné. Ostalo nám deväť parkovacích automatov, v ktorých sme nechali aktualizovať softvér a nedalo by sa to teraz do toho zakomponovať. Nehovorím, že o rok to nebude, pretože postupne budeme inovovať všetky parkovacie automaty,“ odpovedal I. Kónya.

Ako ďalšiu tému otvoril Jozef Mikita parkovacie karty. Pýtal sa či 400-eurové parkovacie karty budú viazané na konkrétnu ŠPZ. Argumentoval tým, že do Vranova nad Topľou dochádzajú mnohí za prácou, ktorí kvôli férovosti striedajú autá. „Parkovacia karta bude s najväčšou pravdepodobnosťou viazaná na ŠPZ,“ reagoval I. Kónya.

Cene parkovacej karty sa venovala Lýdia Ondrušová. Vysvetlila, že parkoviská pri verejných budovách, kde sídlia orgány štátnej správy, prešli do súkromných rúk. V tejto súvislosti požiadala, aby štátni úradníci, ktorí dochádzajú do mesta za prácou, si mohli zakúpiť parkovacie karty v rovnakej sume ako osoby s trvalým pobytom na území mesta, teda v cene 250 eur/rok. „Platy nie sú vysoké, viacerí sa spájajú, aby išli na jednom aute, navyše do Vranova necestujú z noblesy, ale do práce,“ zhrnula L. Ondrušová. Primátor Ján Ragan sa tejto téme nebráni, dodal však, že diskutovať bude potrebné o všetkých profesiách.

Na možnosti 30-minútového plateného parkovania po vzore Košíc sa pýtal Martin Buzáš. „V Košiciach je viac zón, my máme iba jednu. Ak si vodič zakúpi vo Vranove hodinový lístok, môže ho v rámci tohto času využiť na viacerých miestach. Pokiaľ si vodič zakúpi celoročnú pakovaciu kartu za 250 eur, vychádza to necelé euro na deň,“ odpovedal I. Kónya.

Proces cenotvorby za platené parkovanie Ján Ragan za ukončený nepovažuje. „Parkoviská sú spoplatnené od pol ôsmej do piatej popoludní, cez víkendy a sviatky sú zdarma. Na súkromných parkoviskách sa platí aj 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Myslím si, že výška parkovaného je adekvátna, ale keď sa vymenia parkovacie automaty a bude sa dať platiť zvýhodnenou čiastkou, nebránime sa tomu. Po pätnástich rokoch je platené parkovanie v našich rukách. Uvidíme ako sa to bude vyvíjať… Budeme sa rozprávať o tom, či jednotlivé časti mesta spoplatňovať alebo nespoplatňovať, akú určiť výšku poplatkov za parkovanie. Je tu ďaleko väčší priestor o tom hovoriť ako v minulosti, keď sme boli viazaní zmluvou,“ vysvetľoval vranovský primátor.

Parkovacia politika musí paralelne zahŕňať aj rezidenčné parkovanie. Upozornil na to Igor Pribula. Vysvetlil, že ak mestská polícia začne dôslednejšie kontrolovať platenie parkovného, začnú hľadať vodiči alternatívy v sídliskách. Ján Ragan prisľúbil, že rezidentov budú chrániť, pričom o tejto téme má v pláne hovoriť aj so zástupcami spoločenstiev vlastníkov bytov. „Týka sa to najmä sídlisk a bytových domov v blízkosti centra. Rezidentské parkovanie sa nebude týkať sídlisk Lúčna alebo Máj. Uvedomujeme si, že keď začneme sankcionovať nedodržiavanie plateného parkovania, nezodpovední vodiči sa budú tlačiť do sídlisk. Z toho dôvodu budeme rezidentov chrániť,“ odpovedal J. Ragan.

Podmienky parkovania vo Vranove nad Topľou ešte nedostali všetky odpovede. Napr. Martin Buzáš upozornil, že obchodné reťazce začínajú osadzovať rampy s tým, aby sa to tiež zohľadnilo. Na to, aby sa myslelo aj na opatrovateľky, ktoré prichádzajú za klientmi do sídlisk, upriamila pozornosť Eva Lenková. Na možnosť vybudovania parkovacieho domu sa pýtal Vladimír Jenčko. Ján Lapčák na príkladoch Popradu a Žiliny ilustroval, že o tento typ služby spojenej s parkovaním nemusí byť záujem. „Faktom je, že áut pribúda. Preplnené sú najmä sídliska, z ktorých boli mnohé postavené ešte v čase socializmu a neboli dimenzované na aktuálny počet áut. Riešením sa zdajú byť parkovacie domu alebo nadúrovňové parkovacie miesta. Na druhej strane miesta na takéto stavby nie je veľa. Ak by sa našiel zmysluplný projekt, napr. aj v spolupráci so súkromným investorom, nebudeme sa tomu brániť. Keď sme sa však v minulosti o to zaujímali, kalkulácia ukazovala na drahú investíciu. Riešenie vidíme skôr v záchytných parkoviskách a kyvadlovej doprave, čo dáva zmysel aj v súvislosti s dopravou pre zamestnancov v priemyselnom parkom,“ reagoval J. Ragan.

Občania (majitelia vozidiel) si od 17.02.2025 budú môcť zakúpiť:

– ročnú parkovaciu kartu v cene 400 eur/rok,

– ročnú parkovaciu kartu v cene 250 eur/rok pre obyvateľa mesta Vranov nad Topľou,

– vyhradzovaciu parkovaciu kartu v cene 800 eur/rok (konkrétne parkovacie miesto v zóne plateného parkovania, karta sa netýka parkovania pri bytových domoch v rámci sídlisk),

– zvýhodnenú parkovaciu kartu v cene 1 euro/rok (majitelia motorových vozidiel, ktorí sú starší ako 70 rokov, resp. držitelia minimálne zlatej Janského plakety).

Parkovacie karty doteraz vydané spoločnosťou EEI ostávajú v platnosti až do dátumu, ktorý je uvedený na karte.